מאמרים

ייפויי הכוח המתמשך שהציל לה את החיים, למרות שכבר גססה ממחלת הקורונה

ד"ר חיים שטנגר, עו"ד

כל החיים שלה הייתה סוג כזה של 'רוחניקית', עם השמלות הרחבות, בשלל צבעים שלבשה, עם שרשרות החרוזים העבים שעיטרו צווארה ועם האיפור המוגזם (לטעמי, שלי) שבו איפרה פניה, ובקפידה רבה..

היה זה צפוי שתהיה מהמתנגדים לחיסונים נגד הקורונה. היא הייתה המשכוכית, רוצה לומר, הכבשה ההולכת בראש העדר ומושכת אותו אחריה.

והנה, שוד ושבר, היא עצמה חלתה, לא עלינו, במחלת הקורונה. ומאחר שלא התחסנה, נתדרדר מצבה הבריאותי, עד שהיא נזקקה להנשמה קבועה ורצופה, בעזרת 'אקמו', רוצה לומר, מכונת הנשמה, המזרימה חמצן למערכת הנשימה של הגוף.

ידעו רופאי ואחיות בית החולים, בו אושפזה, כי היא מתנגדת לחסונים וכי אם יבגדו בה מערכות הגוף, הרי היא מעדיפה שלא לקבל טיפולים רפואיים.

כשכבר היה מנוי וגמור עם רופאיה 'להרים ידיים' ולהימנע מלהעניק לה טיפולים מצילי חיים, נוכח סירובה לחתום על מסמך, שיתיר להם להאריך את חייה, הוזעק אל מיטת חולייה, בנה.

הבן נזכר, שאמרה לו שחתמה על ייפויי כוח מתמשך ואם תתעורר, בעיה, יוכל הוא לעשות – בשמה ובמקומה. היא ציינה, בפניו את שם עורך-הדין שערך את אותו ייפויי כוח מתמשך.

ואז קרה הבלתי צפוי. היא איבדה את ההכרה שלה, ניתקה כל קשר מהעולם ואלמלא ה'אקמו' –אליה חוברה, ממש ברגע האחרון, לא הייתה עוד עמנו.

הרופאים היו די מבולבלים. הם זכרו את התנגדותה המוחלטת, לכל חיסונים שהם. מאחר שהיא 'שיגעה' את הרופאים שכחו הם להחתים אותה על טופס הסכמה, לטיפול רפואי מציל חיים, במקרה של סכנה לחייה.

היועץ המשפטי של בית החולים, פסק, כי שאסור לבית החולים להסתבך ויש לנתק אותה, ממכשיר ה'אקמו', אם תהיה סכנה לחייה. ואז הגיע הרגע, שהיה ברור לרופאים, שאם תנותק ממכשיר ה'אקמו', היא תמות, מיידית, מתעוקת בית החזה, חוסר נשימה וחוסר חמצן.

למרות הלחץ, בו היה נתון הבן, לא איבד הוא את עשתונותיו. הוא התקשר אלינו מבית החולים, ושאל אותנו, אם יש לנו עותק מייפויי הכוח המתמשך, שערכה בשעתו אימו, במשרדנו.

הודענו לו, שאומנם כך, הדבר. אנחנו שומרים עותק, מכל ייפויי כוח מתמשך שאנחנו עורכים ללקוחות משרדנו. קריאת הוראות ייפויי כוח מתמשך זה, העלה, שהיא קבעה, שאם תהיה סכנה ממשית לחייה, אין להאריך את חייה.

יחד עם זאת – לאחר שנועצה עם עו"ד ממשרדנו, שעבר קורס מיוחד, לצורך הכנת ייפויי כוח מתמשך בחיים – הוסיפה סעיף, לפיו, אם הטיפול הרפואי, יציל חייה וישיב אותה למצבה התפקודי הקודם, היא מותירה לבנה שיקול דעת מוחלט להמשיך בטיפולים מצילי החיים.

הרופאים הסבירו לבן, כי מירב הסיכויים שאימו תשוב לנהל חיים נורמליים, קודם שפגעה בה מחלת הקורונה. הבן אישר לרופאים להמשיך בהנשמת אימו באמצעות מכשיר ה'אקמו' וחייה ניצלו.