מאמרים

אין תיק קטן יש עו"ד קטן

ד"ר חיים שטנגר, עו"ד

לפני שנים הרבה, כששבתי מטיול מחוף אל חוף בארה"ב, הגעתי לניו אינגלנד ובאחת החנויות שם נתקלו עיני בתיק העשוי מבד ברזנט, המזכיר בצורתו תיק לטלית ועליו נרקמו איור של מאזני צדק והמשפט:

"עו"ד טוב מכיר את החוק. עו"ד מעולה מכיר את השופט".

תוך שעלה חיוך על שפתיי, רכשתי שני תיקים שכאלה ואחד מהם הענקתי מתת לעורכת דין שעבדה במשרדי, תוך שהוספתי ואמרתי לה, משפט משלי –

"אין תיק קטן – יש רק עו"ד קטן".

עורכת דין זו, מכהנת – זה שנים הרבה – כשופטת מן המניין וככל הנראה אין היא עושה עוד שימוש בתיק זה שנתתי לה.

אתמול שבו ועלו דברים בזיכרוני, בעת שייצגתי נתבע בתביעת שיבוב בגין נזקי תאונת דרכים, הקרויה בשפת עורכי הדין – 'תביעת פח', שהגישו נהג הרכב שהיה מעורב בתאונת הדרכים נגדו חברת הביטוח 'איי. די. איי".

אודה על האמת ולא אבוש. לא היה לי מושג ירוק בתחום הזה של תאונות דרכים, בכלל ותביעות פח, בפרט. כאן בא לעזרתי המתמחה המוכשר ביותר שהיה בין ממכלול עשרות המתמחים שחנכתי, משך השנים, הלא הוא עו"ד טל ארבוז המבריק.

לאחר שהכין הוא אותי לדיון, לעילא ולעילא, שחיתי באולמה של הרשמת, מיכל בר, כמו דג במים והראיתי לעורכי הדין עולי הימים. המופיעים בתביעות פח, מעשה של שגרה שגם 'בג"ציניקים' שכמוני לא בוחלים להופיע בתביעות פח ואפילו מנצחים אותם וביד אחת…

היה לי כיף גדול להופיע באולמה הדחוס עד למאוד מאוד של הרשמת, מיכל בר, שבסבלנות רבה ובתבונה – תוך שמירה על שקט נפשי מופתי – ניהלה וניווטה את שפעת הדיונים באולמה.

לאחר הופעות מרובות בבית המשפט העליון, בהליכי בג"צים וערעורים, החלטתי – הפעם – 'לשוב אל הזירה' ולנהל חקירות של עדים, כבימי עבר שלי, שניהלתי אותם, מעשה של יום ביומו ושעה בשעה, ועתה – העברתי את מושכות ניהול חקירות עדים עדים אלה, לידיו של עו"ד אורי פנטילט המוכשר, ממשרדנו.

גרסת חברת הביטוח והנהג שתבעו את לקוחי הייתה כי בדרכו מכפר רות לכיוון צומת שילה והעיר, מודיעין, פגע בו רכבו של לקוחי, ברכבו מצד שמאל של רכבו של הנהג, בכמה מקומות.

בתום חקירה נגדית מתישה – תוך שימוש בדגמי מכוניות הצעצוע שהיו מונחים על דוכן העדים – הצלחתי להוכיח כי גרסתם של התובע וחברת הביטוח, אינה מדויקת – בלשון המעטה – וכי התובע, הוא הוא שפגע ברכבו של לקוחי, לאחר שסטה פתאומית עם רכבו לצד שמאל וכי ברכבו היה מצוי כלב בעת הנהיגה – עובדה שאולי גרמה לסטייה פתאומית זו שלו.

הרשמת, מיכל בר, אימצה במלואה את גרסת הלקוח שלנו, דחתה את תביעת חברת הביטוח והנהג שהיא פיצתה אותו והגישה תביעת שיבוב בשמו נגד הלקוח שלנו.

אוף, כמה מעצבן זה היה להמתין עד שהגיע תורנו. וכן, כן איזה כיף זה היה 'לחזור לשטח' ולראות שליטיגטור נשאר ליגטיגטור ואין תיק קטן, אלא יש רק עו"ד קטן' והשבח לאל, איני כזה.

חברת הביטוח איי.די.איי והנהג שתבעו את הלקוח שלנו חוייבו בשכ"ט עו"ד ובתשלום הוצאות העדים. זה הינו את מתשלומי שכר טרחת עורכי הדין המתוקים ביותר שקיבלנו לאחרונה ומתיקותו לא תשווה – אפילו לא במעט – לסכומי וצאות ושכ"ט עו"ד גבוהים בהרבה, מסכום שכר טרחת עו"ד זה, שפסקו ופוסקים למשרדנו, בעקבות הצלחות בדיונים בעתיקות ובערעורים, בבית המשפט העליון.

תאונת רכב